Recenzie Un drum lung pana jos

“Un drum lung pana jos” de Jason Reynolds este o carte total diferita din tot ce am citit pana acum prin mesaj si asezarea in pagina. Actiunea se petrece intr-un lift si la fiecare oprire se intampla un lucru remarcabil, iar versurile la liber scrise de Reynolds iti intra in suflet. Este o calatorie a lui Will, personajul principal, in cautarea razbunarii, dar poate fi viata oricarui adolescent din cartierele gri din SUA, unde respectarea unor reguli duce la moarte si suferinta, iar violenta naste violenta.

La fiecare oprire a liftului intra o stafie, un suflet nestatornic, care povesteste momentele importante din viata, dar in special actiunile care au dus la crime si razbunare. Orice gest cat de mic poate provoca o dusmanie intre familii care se poate intinde pe zeci de ani in zonele rau famate din SUA. In lift, intra la un moment dat un adolescent care nu este cel mai popular in cartier. Ca sa isi castige respectul a intrat intr-o banda. Iar aia il pun sa il jefuiasca pe un alt baiat rau dintr-o banda rivala. Nu se va termina bine pentru cel care credea ca o talharie prin amenintarea cu arma il va face dragon in cartier, respectat de toata lumea. A murit chiar in acea seara, pe terenul de baschet.

“Ura e transmisa pe-aici urmasilor precum un tricou de firma. Mereu prea mare. Niciodata calcat.”

Cuvintele sunt puse unele sub altele, iar aceasta pauza intre vorbe de cartier te fac sa le intelegi pe deplin. Pentru Will nu este usor sa ia arma si sa plece dupa Riggs, dar trebuie sa respecte cele 3 reguli de aur din cartier:

SA NU PLANGI

1. N-o face
  2. Orice-ar fi.

SA NU TORNI

1. N-o face.
  2. Orice-ar fi.

SA TE RAZBUNI

1. Fa-o.
  2. Orice-ar fi.

Daca ai trait intre blocurile gri, daca poate la un moment dat ai fost certat cu legea, daca nu ai stat doar in casa si te-ai lovit de golani, aceasta carte va fi pe intelesul tau. Finalul cartii “Un drum lung pana jos” lasa loc de interpretari pentru ca eu am vazut intr-un fel ultima pagina, iar o prietena buna crede ca finalul este un mesaj direct, fara ezitare, care impinge la actiune. Asa cum se traieste la fiecare colt de strada de zeci de ani. Cartea o poti finaliza in cel mult 2 ore si merita din plin.